TANDA PUTERA


Tanda Putera is a history film about Tanah Melayu (MALAYSIA)
yang telah mencapai kemerdekaan 
tetapi terpaksa menangani zaman darurat 
disebabkan oleh pengaruh KOMUNIS.
Film ni jugak mengisahkan tentang pengorbanan
Perdana Menteri Malaysia yg ke-2,
Tun Abdul Razak
dan 
Timbalan Perdana Menteri Malaysia (pada masa itu),
Tun Ismail

well, pada mulanya aku rasa film nie membosankan,
kucar-kacir!
bunuh-bunuh!
macam serabut auu..

bila dia dah start mengisahan dia,
baru aku 'bukak mata',
cuba untuk paham watak-watak dalam cerita tu..

ada Tunku Abdul Rahman,
Tun Abdul Razak,
Tun Hussein Onn,
Tun Mahathir..

nak tau tak?
Tun Dr. Mahathir dalam cerita tu degil, kurang ajar, hehehehe..

bila aku tny mak aku, 
mama cakap Dr. Mahathir kalau apa yang dia pikiaq, 
dia akan utarakan..

hmmm, kinda interesting huhh?

tapi dalam cerita tu, main actor dia
watak Tun Abdul Razak
and Tun Ismail..

sebelum nie aku taktau pon sejarah di sebalik kisah PM nie..
sekarang baru aku tau yg Tun Abdul Razak tu meninggal sebab penyakit leukimia
and time tu Dato' Sri Mohd Najib dekat Nottingham..
Tun Ismail meninggal sebab sakit jantung..
and the saddest part is when they don't tell anyone about their sickness
sampai lah terbongkar sendiri..
 
aku menangis siyot~
waktu diorg semua (dlm cerita tu) menangis..
hahahahaha..
terharu~
sob sob sob..
terlalu banyak halangan yang perlu ditepuh untuk mengukuhkan negara..
huaaaaaaaaaa!!
sedih..
waktu Tun Hussein Onn umumkan kemangkatan Tun Abdul Razak..
menangis!!
dah laaa serius gila kowt cerita tu..
nasib baik ada jugak watak komedi..
"Zaman", kinda funny..
hehe..
 
okey, tu jer yang aku boleh cerita..
korang tengok la cerita tu sendiri kat panggung..
lebih bagus kalau bawak budak kecik sekali..
terapkan perasaan cintakan negara kat diorg..
  ^,^

No comments:

be happy!!
gO Lucky..