Pemilik Beg Kuning Part II


"ALISHA!! lari!!" terburu-buru Hazim menyuruh aku untuk berlari.
Tanpa sedar, kaki terus membuka langkah seribu.
Hazim sudah lari lintang-pukang dihadapanku tanpa menoleh ke belakang.
Aku pun apalagi, pecut ah! 
Bila dah berhenti di tepi jalan, aku bertanya "zim, asal kita lari?"
Dia menayangkan muka slamber, "aku bosan, aku suruh la kau lari."
"siyot kauuuu! buang masa aku jer." sungguh aku tak kuasa nak layan mamat slenger nie.
Aku berlalu meninggalkan Hazim dan pulang ke rumah.


"bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum!" pintu rumah dikuak sekuat hati.
Penat lelah berlari masih belum reda. Abah masih lagi belum pulang ke rumah, selalunya jam 7 malam baru abah habis kerja. Sudah lali dengan kehidupan seharian yang begini membuatkan aku tak endahkan hal itu lagi.
Aku pun masuk ke bilik dan merebahkan badan di atas katil, "nak tidur sekejap lah.." 
Tiba-tiba aku terdengar bunyi pili air dibuka, air menitik-nitik kedengaran di telinga dari arah dapur.
Tak mungkin abah yang buka sebab waktu tu abah masih lagi di pejabat dia. 
Dengan pantas aku bangun, mungkin perompak. 
Aku mengambil kayu hoki yang berada di hujung katil dan menapak perlahan-lahan ke dapur.


Aku terlihat sebuah kelibat yang sedang mencari sesuatu di dalam peti sejuk.
Gelojoh! Dengan muka yang berkerut aku mengambil air zam-zam yang berada di atas meja makan lalu menyimbah ke arah kelibat tersebut.
Raungan kelibat itu seakan-akan memaki aku, kesakitan terpancar diraut wajah apabila 'dia' memandang ke arah aku dengan renungan yang tajam.
Lantas aku menyebut "ashadualla-ila-haillalah-waashaduan-namuhammadar-rasulullah,Tiada Tuhan selain Allah dan Rasul itu pesuruh Allah". LESAP! hilang dari pandangan mata.



                                          ..............................................................


                        

"ALISYA! ALISYA! bangun.." Insyirah memandang aku dengan muka yang gelisah.
Oh, mimpi rupanya! Aku masih di hostel dan masih teringat lagi dengan jelas wajah kelibat itu menahan kesakitan.
Hanya Allah yang tahu apa tujuan-Nya memberikan mimpi tu kepada aku.
"Alisya, kita dah lambat nie. Kejap lagi budak-budak surau dah nak start qiam."
"Okey, sekejap lagi Alisya siap, nak pergi gosok gigi jap."


Aku nampak 'seseorang'  mencangkung di atas tembok yang membahagi tandas, tidak pula aku mengendahkan sebab terlalu tergesa-gesa untuk mengejar masa.
Senior dulu pernah cakap "Kalau nampak apa-apa, jangan tegur.."
Mungkin perkara macam nie selalu terjadi di hostel perempuan.

No comments:

be happy!!
gO Lucky..